Czy można promować swoją działalność bez reklamy?

Zakładając firmę, trzeba liczyć się na początku z wydatkami. W dodatku działania promocyjne są postrzegane jako kosztowne, zwłaszcza gdy nie są dobrze przemyślane i inwestuje się w nie tylko od czasu do czasu. Czy w związku z tym przedsiębiorca, który nie chce przeznaczać swojego budżetu na reklamę, jest skazany na porażkę?

Widoczność w sieci – jak o nią zadbać?

1. Wizytówka w Google Maps

Gdy prowadzi się działalność, siłą rzeczy trzeba zainwestować w miejsce w Internecie. To tam potencjalni klienci będą mogli znaleźć informacje na jej temat. Mogłoby się wydawać, że postawienie profesjonalnej strony internetowej to jedyne wyjście w takiej sytuacji. Jednak równie dobrze sprawdza się minimalistyczna wizytówka, którą można założyć w Google Maps.

W dodatku bardzo precyzyjnie pozwala określić słowa kluczowe związane z branżą i asortymentem, a także podać lokalizację siedziby firmy. Umożliwia również stały kontakt z odbiorcami, którzy mogą dodawać swoje opinie oraz zapytania, a przedstawiciel brandu na nie odpowie. Wizytówkę tę można powiązać ze stroną www, jak i założyć ją zupełnie niezależnie. Co najważniejsze jest to zupełnie bezpłatna forma promocji.

2. Aktywność w mediach społecznościowych

Kolejnym sposobem promocji, który nie wymaga żadnych nakładów kosztów, jest prowadzenie profilu na portalach społecznościowych. Oczywiście samodzielne dbanie o wizerunek firmy w takich miejscach w sieci zabiera czas. Niemniej jeśli opracuje się strategię polegającą na zamieszczaniu kilku postów w ciągu danego okresu, wtedy jest to działalność, której można podołać, łącznie z odpisywaniem na komentarze.

3. Gościnne wpisy na serwisach branżowych

Jeśli jest się ekspertem w danej dziedzinie, można pisać ciekawe artykuły, które są z nią tematycznie powiązane. Nie trzeba przy tym prowadzić swojej strony, czy bloga, ale podjąć współpracę z serwisami publikującymi treści pochodzące „z zewnątrz”. Takim serwisem może być już wspomniany blog, jak i większy portal poświęcony na przykład oświetleniu.

Równie dobrze można dać się zauważyć na forach internetowych. Wystarczy tylko zorientować się, z jakiego rodzaju problemami borykają się na nich użytkownicy. Następnie trzeba spróbować pomóc, proponując rozwiązanie, które może się sprawdzić. Fora są dobrą formą promocji, ponieważ informację o firmie można zamieścić w nienachalny sposób, czyli jako nazwę użytkownika lub podać link do swojego adresu w sieci w stopce.

4. Budowanie społeczności na kanale YouTube

Podobnie jak w przypadku gościnnych wpisów na stronach branżowych, na tej samej zasadzie można tworzyć filmy w serwisie YouTube. Korzystając z opcji darmowej, trzeba liczyć się z tym, że podczas webinaru mogą pojawić się reklamy, ale użytkownicy tej strony są już do tego przyzwyczajeni. Przygotowanie jednego poradnika lub cyklu filmów, w których omawia się poszczególne zagadnienia, pozwala zbudować swoją markę, bez ponoszenia kosztów. Jedyne, co trzeba mieć, to trochę czasu, pomysł i plan działania, a także dostęp do Internetu.

Czy darmowa promocja jest skuteczna?

Jeśli ktoś z pełnym zaangażowaniem podchodzi do promowania swojej firmy, wtedy takie działania przynoszą dobre efekty. Internauci potrafią wyczuć, czy firma traktuje ich poważnie. Przykładowo, gdy firma promuje się na portalu społecznościowym tylko wtedy, gdy chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów, nie da to zbyt dobrych efektów. Portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami – gdy posty przestają się pojawiać, zainteresowanie profilem także maleje. Zatem jeżeli po długiej przerwie firma wznawia aktywność w takim miejscu w sieci, by poinformować o nowym produkcie. Odzew nie będzie zbyt żywiołowy i nie przełoży się na wzrost konwersji.

Na efekty darmowej promocji trzeba zwykle czekać nieco dłużej niż wtedy, gdy stosuje się płatną reklamę. Nie można jednak zapominać, że wciąż dla klienta liczy się to, by firma wywiązywała się ze swoich zadań jak najlepiej, a działania marketingowe powinny tylko w tym utwierdzać. Liczy się również umiejętne wykorzystywanie dobrych opinii klientów na korzyść swojej firmy, by dzięki nim budować swoją markę.

Oczywiście firma, która na dłuższą metę nie ma swojej oficjalnej strony internetowej, może być postrzegana jako niewzbudzająca zaufania. Wyjątkiem jest sprzedaż na serwisach typu marketplace, jak Allegro, czy Amazon. Wiele sklepów nie ma swojej innej strony poza tą na serwisie sprzedażowym.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *