Jak wybrać marketingowca, czyli czym się kierować przy outsourcingu marketingu

Stworzenie własnego działu marketingowego jest dla wielu firm ogromnym wyzwaniem. I ze względu na powierzchnię do dyspozycji, i ze względu na finanse. Zamiast zatrudniać sztab osób i tworzyć własny dział marketingu, lepiej zdać się na firmy zewnętrzne, na przykład agencję marketingową lub po prostu marketingowca-freelancera. Jak go wybrać?

 

Czy warto korzystać z usług marketingowca?

W dobie Internetu, kiedy każda, nawet najmniejsza firma może się dobrze wypromować, reklama jeszcze nigdy nie była tak łatwa. I tak trudna. Ogrom możliwości i zakupy przez Internet sprawiły, że lokalne rynki istnieją jedynie w kilku branżach. Na dodatek konkurencja prężnie pracuje, więc dobry produkt nie jest gwarantem odniesienia sukcesu.

Liczy się szczęście no i oczywiście dobra reklama. Dobra, czyli prowadzona na wielu polach. I nie trzeba wcale wkładać w nią ogromnych kwot. Warto jednakże zainwestować w dobrego marketingowca lub agencję reklamową, które pomogą ci zaplanować skuteczną strategię i ją wdrożyć na wielu kanałach. Można oczywiście próbować zrobić to samodzielnie, ale prawda jest taka, że trudno znać się na prowadzeniu biznesu a także na pozycjonowaniu SEO, content marketingu, influencer marketingu i social mediach. Do dobrych wyników można dojść metodą prób i błędów, ale to duża strata, i czasu, i pieniędzy.

marketing

Umiejętności dobrego marketingowca

To nie studia czynią z marketingowca osobę odpowiednią na to stanowisko. To umiejętności, które są poparte portfolio z dotychczasowymi projektami.Wiedzy o działaniu social mediów czy pozycjonowaniu nie posiądzie się w murach uczelni, zwłaszcza tych najbardziej uznanych. Dlatego nie zastanawiaj się nad wykształceniem osoby, którą bierzesz pod uwagę, a jedynie nad jej umiejętnościami.

Przejrzyj portfolio i sprawdź, czy styl twojego kandydata ci odpowiada. Podczas rozmowy sprawdź, czy ma kreatywne pomysły i może stworzyć coś ciekawego ad hoc. Ważne są także umiejętności językowe. Marketingowcy przy dużych zleceniach często współpracują z copywriterami, ale często także muszą coś napisać samodzielnie. Lekkie pióro będzie zatem dodatkowym atutem.

Wiedza z zakresu socjologii i psychologii

Marketing to nie tylko tworzenie reklamy. To raczej dopasowanie reklamy do grupy docelowych odbiorców, do sytuacji na rynku, do atutów reklamowanego produktu. Tak naprawdę właściwą pracą nie jest tworzenie sloganu czy artykułu sponsorowanego, a dogłębne analizy rynku i grup docelowych. A do tego potrzebna jest wiedza socjologiczna i psychologiczna.

Psychologiczne podejście przydaje się także w czasie samego tworzenia reklam. W końcu kto, jeśli nie marketingowiec powinien wiedzieć, co najbardziej zainteresuje odbiorców i co sprawi, że reklama będzie maksymalnie skuteczna.

Współpraca z innymi osobami

Wybranie agencji marketingowej to gwarancja, że w jej szeregach znajduje się sztab ludzi gotowych pomóc przy tworzeniu reklamy. Marketingowiec działający jako freelancer także powinien mieć współprace z dodatkowymi osobami – copywriterami i grafikami, być może także z operatorami kamery i osobami zajmującymi się tworzeniem video.

To pozwoli nie tylko na stworzenie dobrej strategii reklamowej, lecz także wdrożenie jej od początku. Taki zespół ludzi szybko poradzi sobie z samym zbudowaniem reklamy – jej treści, oprawy wizualnej i tym podobne.

Zaufanie to podstawa

Banał, ale wiadomo – do marketingowca musisz mieć pełne zaufanie. I może kierowanie się przeczuciami i emocjami w biznesie nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, to w tym przypadku warto posłuchać tego wewnętrznego głosiku. W końcu marketingowcowi powierzasz dane swojej firmy, informacje uzyskane z analiz i badań rynku. Dlatego zdecyduj się na osobę, której w pełni ufasz.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *