Podstawy content marketingu

O contencie mówią aktualnie wszyscy. Wielu nawet twierdzi, że go uprawia na co dzień, choć tak naprawdę niewiele wie na temat jego specyfiki. Tak, content marketing ma swoje zasady. Nie są to po prostu treści publikowane w sieci w dowolnej formie. Owszem, to również są teksty, jednak ich cel jest konkretny, a działanie powiązane z cyklem realizacji. Wielu mówi o powrocie ‘króla treści’ zwłaszcza teraz w dobie pandemii. Focus na życie w sieci to szansa na nową przyszłość – przyszłość opartą na wartościowym contencie.

Cele strategiczne

Podstawowym narzędziem strategii content marketingowej jest oczywiście treść. Przyjmuje ona różne formy od postów, blogów, artykułów przez materiały wideo, a kończąc na animacjach. W skrócie – niemalże każda reklamowa publikacja bazuje na contencie. Skoro treść jest szczególnie ważna co zrobić by nie zaginęła w gąszczu informacji internetowych? Podstawa to cel. Strategia content marketingowa jak każda inna ma jakieś zadanie do zrealizowania. Spamu w sieci nie brakuje. Dlatego wartościowy przekaz to taki, który intryguje i zachęca do sięgnięcia po więcej. Standardowym celem tego rodzaju kampanii jest wspieranie sprzedaży. Przejawia się to w kierowaniu odbiorcy do sklepu internetowego lub do kasy w przypadku sklepów stacjonarnych.

Dla kogo?

Kolejną składową strategii contentowej są odbiorcy. Oni tak naprawdę nadają formę treści. Od nich zależy nawet sam język kampanii. Warto sięgnąć głębiej do Google Analyticsa lub do narzędzi analitycznych Facebooka, by dowiedzieć się więcej o swoich czytelnikach. Poznanie ich płci, wieku, pochodzenia, zarobków, a także zainteresowań, dostarczy copywriterowi solidnego materiału do pracy. Jeśli treści ma do nich trafić i co najważniejsze przekonać, musi ‘mówić tak jak oni’. Często nawet przyjąć formę specyficznego sloganu zrozumiałego konkretnej społeczności. Może się tak wydarzyć w przypadku np. tekstów dla grup sportowych posługujących się skrótami myślowymi. Wniknięcie w środowisko danej społeczności zapewni tekstom wiarygodność i interakcję.

KPI

Mierniki efektywności kampanii powinno się stosować również w przypadku content marketingu. Bez nich działania są jak beztroskie pływanie po głębokiej wodzie. Może być przyjemnie, ale jakie sa tego efekty? Najczęściej stosowanymi KPI w przypadku kampanii treści jest po prostu reakcja użytkowników. Poziom interakcji wiele mówi o jakości tekstów i odbiorze. Warto pomyśleć nad pracą z użytwkownikami. Pytania o ich zdanie mogą znacząco podnieść wskaźniki odpowiedzi. Oczywiście poza liczbą unikalnych czytelników, można odnieść się również do parametrów jakościowych. Mowa m.in. o czasie spędzonym na stronie, scroll depthie czy liczbie zdefiniowanych odtworzeń spotu. Szczegółowa analityka contentu definiuje kody i skrypty, którymi można ‘nafaszerować’ teksty. Pozwolą ona na skuteczny pomiar efektów i planowanie nie tylko kampanii contentowej, ale wszystkich działań marketingowych.

Gdzie publikować?

Kampania content marketingowa nie dotyczy jedynie aktywności w zakresie publikacji artykułów. Poza materiałami tekstowymi, warto wzmocnić atrakcyjność działań np. poprzez realizacje audiowizualne. Dużą popularnością cieszą się także wywiady, podcasty, webinaria, a nawet grafiki czy zdjęcia. Dystrybucja również odgrywa znaczącą rolę w osiąganiu KPI. Nim zapadnie decyzja o współpracy z danym portalem, dobrze jest zweryfikować jego atrakcyjność. Z pomocą przychodzą narzędzia dla  webmasterów (Google search console). Wyniki weryfikują średni ruch na stronie, współczynnik zaufania czy liczbę obserwatorów.

Content marketing to element niemalże każdej kampanii. Dotyczy wszystkich branż, a jego głównym celem jest wspieranie sprzedaży i pozyskiwanie nowych klientów. W dobie botów i cyfryzacji, warto zadbać o prawdziwy przekaz. Współczesny konsument jest szczególnie wyczulony na reklamowe obietnice bez pokrycia. Treść powinna być szyta na miarę marki, dopasowana do profilu konsumenta i ulokowana w miejscu, do którego dotrze. Tylko wówczas można mówić o efektywnej kampanii content marketingowej

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *