Czy marketing sprzedaje?

Czy marketing sprzedaje? To pytanie zadaje sobie każda osoba, która planuje rozpocząć działania marketingowe w swojej firmie. Odpowiedź na to nie jest jednoznaczna, ponieważ to zależy od tego jaki zostanie ustalony cel tych działań. Dla jednych będzie to promocja, która w pewien sposób wiąże się ze sprzedażą, jednak nie bezpośrednio, a dla innych poprawa wizerunku w Internecie. Zależy więc to od potrzeb przedsiębiorstwa i jego oczekiwań względem marketingu. Czy marketing sprzedaje? Czym w ogóle jest marketing? Jakie może nieść za sobą korzyści?
Czy marketing sprzedaje w każdej firmie

Czym jest marketing?

Czym jest marketing? Marketing jest zarządzaniem korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów 
i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów. Tak o marketingu mówił Philip Kotler, jeden z największych specjalistów właśnie tej dziedziny. Tworzenie wartości dla klienta, jest jedną z najważniejszych działań, które mogą przełożyć się w następnej kolejności na sprzedaż. Czy marketing sprzedaje?  Marketing daje możliwość powiadomienia potencjalnych klientów o tych wartościach. Można więc powiedzieć, że w pewien sposób marketing sprzedaje.

Czy marketing sprzedaje?

Tak jak to już zostało powiedziane, firmy, które zgłaszają się do agencji marketingowych w celu podjęcia współpracy mają bardzo różne cele. Jedne chcą zwiększyć działania promocyjne, inne mają kłopot z negatywnymi komentarzami i opiniami w Internecie, a ich wizerunek nie jest do końca pozytywny, dlatego też zwracają się do agencji z prośbą o pomoc. Innym celem może być również identyfikacja marki lub promowanie nowego produktu, który wchodzi na rynek. Jak można zobaczyć nie zawsze sprzedaż jest głównym celem działań marketingowych, oczywiście wszystkie te powyższe w pewien sposób wiążą się ze sprzedażą jednak nie bezpośrednio.
Czy marketing sprzedaje skutecznie

Czy marketing sprzedaje – a co, jeśli nie widać efektów działań?

Już poniekąd odpowiedź na pytanie czy marketing sprzedaje została udzielona. Wiele osób zastanawia się, dlaczego prowadzone przez niego działania marketingowe nie przynoszą zamierzonych efektów. Musi być gdzieś powód takiego stanu rzeczy, który należy jak najszybciej znaleźć. Może to być na przykład:
  • Zbyt ogólna reklama – jedną z najważniejszych zasad jakie należy przestrzegać jest odpowiednie dopasowanie reklamy do grupy docelowej i rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli reklama będzie zbyt ogólna i trafiała będzie do wszystkich odbiorców, albo do tych co nie trzeba, nie przyniesie zamierzonych efektów. Dlatego wcześniej należy dokładnie określić kim będzie grupa docelowa oraz jakie będzie miała ona cechy. Na przykład, jeśli firma produkuje odzież dla młodzieży, jej reklama nie może być zbyt poważna, ponieważ przekaz nie dotrze do swoich odbiorców.
  • Brak Call to Action – czyli brak wezwania do działania, jeśli reklama będzie miała piękną grafikę, w super sposób zaprezentuje produkt, ale nie będzie wzywała do podjęcia określonych działań, również nie przyniesie korzyści. Warto przeprowadzić wówczas analizę biznesową, określić jakie zalety posiada produkt oraz jakie cechy ma grupa docelowa, a następnie pokazać to w reklamie. Hasło powinno przyciągać uwagę odbiorcy i jednocześnie mówić o firmie. Na reklamie musi pojawić się Call To Action, czyli zachęcenie klienta do wykonania określonej czynności. Do takich wezwań należy: „zadzwoń!” „zarezerwuj termin”, „sprawdź na naszej stronie internetowej” i tak dalej. To skłania klienta do wykonania tych czynności, a następnie do podjęcia decyzji zakupowej.
  • Brak możliwości zmierzenia skuteczności – czasem zdarza się tak, że reklama przynosi korzyść i jest skuteczna, jednak bardzo ciężko tę skuteczność zmierzyć. Zwykle w tradycyjnych formach marketingu tak właśnie się dzieje. W marketingu internetowym tych problemów zwykle nie ma. Natomiast ulotki, są takim przykładem, gdzie ciężko jest zmierzyć skuteczność. Jest na to pewien sposób, można umieścić na ulotkach kody rabatowe, które dadzą klientowi zniżkę na zakupy. Nie tylko skłoni go to dokonania zakupów, ale też dostarczy informacji firmie, skąd konsument trafił do sklepu.
Czy marketing sprzedaje? Marketing sprzedaje. Wymaga tylko pewnej analizy rynku i grupy docelowej, która pozwala na to, aby trafić z produktem do odpowiednich osób. Dzięki temu możliwe będzie określenie klienta i dopasowanie do niego kanału sprzedaży. To sprawi, że działania marketingowe będą skuteczne i wpłyną na sprzedaż.
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *