Jak reagować na kryzysy w e-commerce?

E-commerce jest nieco jak zmaganie się z żywiołami. Nie wszystkie sytuacje da się przewidzieć, a niektóre scenariusze mogą nas wprowadzić w stan konsternacji. Jak reagować na kryzysy sprzedaży online? Mamy kilka podpowiedzi, które pozwolą Wam przetrwać tzw. chude tygodnie.

Bądź elastyczny

Umiejętność dostosowania się do sytuacji to istotny element działań w obliczu kryzysu. Co to znaczy? Otóż nie powinniśmy ślepo trzymać się założonego planu widząc, że nie przynosi on pożądanych efektów. Oczywiście takie wnioski można wyciągać w oparciu o gruntowną analizą przeprowadzoną w określonym czasie, a nie w wyniku jednodniowego spadku konwersji. Nadmierna impulsywność może, bowiem wprowadzić chaos w naszej strategii, który zaburzy stabilność naszego sklepu e-commerce. Ważna jest tutaj rozwaga oraz praca z danymi.

Nie panikuj

Wiele osób prowadzących marketing online w sytuacji spadków sprzedaży zaczyna zaciskać pasa i oszczędzać na reklamach. To taktyka zjadająca własny ogon, bowiem w tej sytuacji chwilowy kryzys może się znacznie wydłużyć. Dlatego ważne są racjonalne działania w oparciu o długofalowe założenia. W sytuacji znacznych spadków sprzedaży oczywiście możemy nieco zmniejszyć skalę inwestycji, jednak całkowita rezygnacja z reklam nie będzie działać pozytywnie na stabilny rozwój e-biznesu.

Opracuj plan kryzysowy

Warto określić źródło problemów oraz postarać się je wyeliminować. Być może za kryzys sprzedaży odpowiada usterka techniczna na naszej stronie lub zła polityka cenowa. Niewykluczone, że problem tkwi w źle zoptymalizowanych kampaniach prowadzących ruch. Identyfikacja powodów, które odpowiadają za spadki sprzedaży pozwoli na odpowiednią reakcję. Jeśli źródłem niesatysfakcjonujących wyników sprzedażowych tkwi w sytuacji społecznej warto opracować na tę okoliczność dedykowane działania, które pozwolą zachęcić klientów do zakupów. Może to być specjalna promocja cenowa, raty 0% lub opcja darmowej dostawy. W przypadku kryzysu powinniśmy też dużo uwagi poświęcić ratowaniu porzuconych koszyków. Są to, bowiem klienci, którzy byli zainteresowani zakupami w naszym e-sklepie, jednak z jakichś powodów zrezygnowali z finalizacji transakcji. Odzyskiwanie tych osób może stanowić ważne źródło konwersji w czasie kryzysu. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się narzędzia marketing automation, remarketing, czy mailing.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *